سفارش تبلیغ

لوگوی سه گوش


سفارش تبلیغ

                           تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی


طرح موضوع
بدیهی است مهم‌ترین عاملی که موجب پیروزی انقلاب اسلامی گردید دمیدن روح خودباوری و اعتماد به نفس در آحاد مردم به ویژه جوان‌ها بود. رژیم طاغوت با داشتن سازمان مخوف ساواک و ارتش مجهز و مسلح از یکسو و حمایت قدرت‌های مادی جهان اعم از شرق و غرب از سوی دیگر بر اوضاع کشور مسلط بود و بسیاری بر این باور بودند که براندازی چنین رژیمی در شرایط عادی امکان‌پذیر نیست. امام خمینی(ره) با تحقیر ابرقدرت‌ها و با توکل بر خداوند متعال همگان را به این باور رسانید که ما می‌توانیم و پیروزی انقلاب اسلامی گواه صدق این مدعاست.
اکنون پیشرفت اقتصادی معیار قدرت جهانی به شمار می‌رود و ابرقدرت‌ها با فشار و تحریم اقتصادی رقبای خود را به زانو در می‌آورند و یا به سازش و تسلیم می‌کشانند. ملت‌هایی که مدعی استقلال و عزت و اقتدار هستند باید در این زمینه توانمند و پیشتاز باشند و امام خامنه‌ای با نامگذاری سال 91 به "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" این ضرورت را برجسته کرده‌اند. تولید ملی نقشه راه کشور و چشم‌انداز کوتاه‌مدت نظام و راهبردی مناسب برای جهش اقتصادی کشور است.
واژگان کلیدی:
واژه‌های کلیدی این نامگذاری عبارتند از: تولید، داخلی، حمایت، کار، سرمایه.
پشتوانه کارشناسی و اجماع ملی
یک بررسی اولیه و اجمالی نشان می‌دهد که همگان این نامگذاری را تحسین کرده و کارشناسان، نخبگان و مسئولان کشور تقویت و افزایش تولید ملی را ضروری‌ترین نیاز کشور در این برهه حساس می‌دانند و نوعی اجماع نخبگی و ملی در این زمینه دیده می‌شود.
چرایی و حکمت نام‌گذاری سال تولید ملی
در این زمینه بحث‌های تبیینی، تحلیلی و علمی زیادی وجود دارد و به تدریج می‌بایست گویندگان، نویسندگان، رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، رسانه‌های الکترونیک، مسئولان و هرکسی که نسبت به ایران و ایرانی احساس مسئولیت کند، هر یک با تبیین و فرهنگ‌سازی و عمل سازنده در این مرحله از جهاد بزرگ اقتصادی و تولیدی به تکلیف ملی و دینی و انقلابی خود عمل نمایند. همه باید بیشتر کار بکنند، تولید فکر و تولید کار و خلاقیت را افزایش دهند و از سرمایه‌ها و دارایی‌های خود حداکثر استفاده را بکنند و افزایش بهره‌وری در این سال باید سرلوحه کارها قرار گیرد.
اکنون نظام جمهوری اسلامی در میانه راه دهه چهارم انقلاب اسلامی قرار دارد که موسوم به دهه پیشرفت و عدالت گردیده و در اثنای تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور حرکت می‌‌کند و در تحقق بسیاری از اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور به مرحله قابل قبولی از پیشرفت و عدالت رسیده است، لکن زمان آن فرا رسیده که با عمق‌اندیشی به ابتکار و خلاقیت بیشتر دست پیدا کند، کیفیت‌ها را بالا ببرد، به استانداردهای مطرح در کیفیت کالاها و خدمات دست پیدا کند، به عرصه رقابت‌پذیری اقتصادی و صنعتی و تولیدی ورود پیدا کند و این نامگذاری می‌تواند نظام را به یک جهش اساسی در همه زمینه‌ها سوق دهد. ایجاد وحدت رویه، هم‌افزایی و انسجام‌بخشی به حرکت عمومی کشور در عرصه تولید، ضرورت دیگری است که نظام اسلامی به دنبال آن می‌باشد. باید همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود، تمامی استعدادها شکوفا گردد، بسیج امکانات مادی و سرمایه‌های انسانی تحقق پیدا کند، از اتلاف منابع مادی و سرمایه‌ها و فرصت‌های موجود پیشگیری و جلوگیری شود.
بی‌اثر ساختن فشارها و تحریم‌های ظالمانه غرب در سایه رشد اقتصادی و شکوفایی تولید و افزایش صادرات امکان‌پذیر خواهد بود. تحریم اقتصادی، تحریم بانکی، تحریم تجاری، فشارهای سیاسی و روانی برای به تسلیم کشاندن نظام و خسته کردن افکار عمومی و مرعوب ساختن مردم و مسئولان با اهرم اقتصادی در دستور کار نظام سلطه قرار دارد، اتاق‌های فکر نظام سلطه و استکبار جهانی تحریم‌های فلج‌کننده را کارآمدترین اهرم برای توقف نظام اسلامی قلمداد می‌کنند. در شرایط اخیر اختلاف در استراتژی و تحلیل میان رژیم جعلی صهیونیستی که بر ضرورت حمله هسته‌ای یا موشکی به جمهوری اسلامی تأکید می‌ورزد با رئیس‌جمهور آمریکا که بر تأثیر تحریم‌های فلج‌کننده در متوقف ساختن جمهوری اسلامی اصرار می‌ورزد ناظر بر همین واقعیت است.
در این نامگذاری نیازهای اصلی و اساسی کشور برجسته گردید تا غفلت‌ها زدوده شود و مسئولان و مردم با تمرکز بر نیازهای کاذب به غفلت یا انحراف نیفتند، مصالح و اقتضائات و اولویت‌های اصلی کشور تعیین گردیده، راهکار تحقق استقلال همه‌جانبه و مسیر بازدارندگی همه‌جانبه از تهدیدات و فشارهای دشمن روشن و شفاف شده است.
در مجموع می‌توان گفت یکسری دلایل و عوامل داخلی و ملی سبب نامگذاری سال 91 به سال تولید ملی گردیده‌اند و یکسری عوامل نیز که به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی معطوف می‌باشد و ناظر بر پیشگیری و جلوگیری از تأثیر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی هستند در این نامگذاری دخالت دارند و دسته سوم از عوامل نامگذاری به ارائه یک سیستم الگویی مناسب برای بیداری اسلامی و ارائه طریق برای ملت‌های مسلمان و مستضعفین جهان برای کسب استقلال و ایستادگی در برابر نظام ظالمانه و سلطه‌گرانه کاپیتالیستی و لیبرال سرمایه‌داری می‌باشد که نظام جمهوری اسلامی اینک رهبری آنها را بر عهده گرفته است.
ارتباط شعار سال 91 با سال‌های گذشته
عناوین شعار سال‌های گذشته بیانگر این واقعیت است که شعار بیش از ده سال در گذشته معطوف به مسایل اقتصادی و افزایش کار و تلاش می‌باشد، لکن در 5 سال اخیر به طور مستقیم ابعاد مختلف پیشرفت اقتصادی اولویت اول کشور قلمداد شده است، سال 87 سال نوآوری و شکوفایی، سال 88 سال اصلاح الگوی مصرف، سال 89 سال همت مضاعف و کار مضاعف، سال 90 سال جهاد اقتصادی و سال 91 سال حمایت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است.
نوعی ارتباط منطقی و سلسله مراتبی در نامگذاری پنج سال اخیر دیده می‌شود، شعار سال‌های گذشته مقدمه و بسترساز تولید ملی است. نوآوری، اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف و همت مضاعف و جهاد اقتصادی، همگی زمینه‌ساز تولید ملی و پیش‌نیازهای تقویت تولید و بالا بردن کیفیت تولید داخلی هستند. این روند از نظم منطقی و فکری بیانات و تدابیر مقام معظم رهبری حکایت می‌کند.
الزامات تولید ملی
تحقق آرمان‌ بزرگ تولید ملی نیازمند الزامات، قواعد و مقدمات فراوانی است، در این نوشتار اگرچه نمی‌توان به همه ابعاد آن پرداخت لکن تلاش می‌کنیم مهم‌ترین الزامات این آرمان را مورد اشاره قرار دهیم.
1ـ احساس مسئولیت عمومی و عزم ملی: همه در این جهاد بزرگ وظیفه دارند، هرکس در هر موقعیت کاری و شغلی باید کیفیت کارش را بالا ببرد، بیشتر کار بکند، بهتر کار بکند و به عنوان یک جهاد مقدس به این مقوله نگاه کند. بنابراین افراد نباید همواره دیگران را مخاطب این شعار بدانند بلکه خود را در حیطه کاری‌اش توانمندتر و کارآمدتر سازد و با دغدغه بیشتری تلاش نماید.
2ـ فرهنگ‌سازی: فرهنگ کار و تولید و کیفیت باید به فرهنگ عمومی کشور و حتی به مطالبه ملی تبدیل گردد. ادارات، نهادها، مسئولان، اهل قلم، اهل بیان، اهالی رسانه و آحاد مردم همه تلاش نمایند تا تولید ملی و افزایش کار و تلاش و استفاده بهینه از سرمایه‌های مادی و انسانی جوانان ایرانی تحقق یابد.
3ـ هم‌افزایی ظرفیت‌ها، بسیج استعدادها و سرمایه‌های انسانی و مادی: تولیدمحوری تنها از یک نهاد مشخص ساخته نیست بلکه همه ظرفیت‌های کشور باید بسیج شوند، فکرها و عقل‌ها روی هم ریخته شود، امکانات کشور در این زمینه تمرکز پیدا کنند و با نظم و انسجام و وحدت رویه توأم با شور و شعور به فرمان ولی امر مسلمین لبیک بگوییم.
4ـ ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها: یکسری زیرساخت‌های ضروری و الزامی جدید باید ایجادگردد و زیرساخت‌های موجود نیز تقویت و بازسازی شوند، تولید کیفی باید نهادینه شود و بسترهای ماندگاری و دوام و قوام آن فراهم گردد و در این زمینه بخش‌های دولتی و خصوصی و آحاد مردم مسئولیت پیدا می‌کنند.
5ـ انگیزه دینی و تکلیف شرعی: بر اساس آموزه‌های دینی عمل کردن به فرمان امام و رهبری امت اسلامی تکلیف شرعی همگان است، اگر تمامی عناصر و دستگاه‌های ذیربط و صاحبان سرمایه و دارندگان نفوذ کلام به عنوان یک وظیفه شرعی بدان اهتمام بورزند شتاب تولید چند برابر خواهد شد.
6ـ رقابت‌پذیری: بازار جهانی با یک رقابت نفس‌گیر و تنگاتنگ مواجه است و قدرت‌های مطرح و یا مدعی باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای رقابت در چنین عرصه‌ای مضاعف سازند و پا به پای استاندارهای جهانی حرکت کنند، بنابراین کیفیت کالاها و خدمات تولیدی و کار و سرمایه باید بتواند از رقبای جهانی و منطقه‌ای خود پیشی بگیرد. در سند چشم‌انداز بیست ساله نیز گفته شده جمهوری اسلامی در صحنه‌های مختلف به قدرت اول در منطقه آسیای جنوب غربی تبدیل می‌گردد، طبیعی است تولید و اقتصاد و تجارتی که در آن رقابتی نباشد از میدان مسابقه حذف خواهد شد.
7ـ دانایی‌محوری و تولید دانش: در سال‌جاری تکلیف بسیار سنگینی بر دوش دانشگاه‌ها، نخبگان، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است، افزایش تولید نیازمند ارائه الگوها و نظریه‌ها و تئوری‌های کارآمد و علمی خواهد بود. افزایش آگاهی و دانش و مهارت تخصصی به جهش در تولید منجر می‌شود، بنابراین تولیدگران و کارگران و صاحبان سرمایه باید پشتوانه علمی و توجیه علمی لازم را برای افزایش و کیفی‌سازی تولید پیدا کنند. این مهم حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت را مرتفع می‌سازد. دانشگاه‌ها می‌بایست بر اساس نیاز جدید به جذب دانشجو و ایجاد یا گسترش رشته‌های دانشگاهی بپردازند، رسانه‌ها و نخبگان نیز در این زمینه آگاهی‌های لازم را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.
8ـ عملیات روانی: تحریک و تشجیع نیروی کار و صاحبان سرمایه و ترغیب آحاد مردم، نیازمند عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای می‌باشد که می‌تواند بهار رسانه‌ها و نخبگان قلمداد شود. باید بار دیگر شعار و آرمان بزرگ "ما می‌توانیم" نقل مجالس و محافل گردد و تولید ملی به باور عمومی تبدیل شود.
9ـ تلقی جهاد در برابر تهاجم اقتصادی دشمن: نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در سه دهه اخیر همواره مشغول جهاد بوده است، در یک برهه به جهاد سیاسی، در برهه‌ای دیگر به جهاد دفاعی، زمانی به جهاد فرهنگی پرداخته و امروز در یک جهاد اقتصادی و نبرد فشرده در رویارویی با استکبار جهانی قرار گرفته است. دشمن تنها امید خود را در تحریم‌ها و فشاری فلج‌کننده می‌بیند و ملت ایران با جهاد خود امید دشمن را ناامید خواهد ساخت.
10ـ غفلت‌زدایی: در سال 90 که به جهاد اقتصادی موسوم گشت، برخی اقتضائات و تحولات سیاسی از جمله انتخابات و یا اختلاف قوای سه‌گانه و برخی مواضع سیاسی منطقه‌ای شعار سال را تحت‌الشعاع خود قرار داد و علیرغم پیشرفت‌های بسیار خیره‌کننده دچار غفلت‌هایی نیز بودیم. در سال 91 باید تلاش کرد هیچ حاشیه‌ای بر متن غلبه نکند، دچار غفلت نشویم و تولیدمحوری اولویت اصلی تمامی دستگاه‌ها و مسئولان و نخبگان قرار گیرد.
11ـ ایجاد تعادل و تناسب بین تولید و توزیع و مصرف: باید تلاش کرد تولید در تمامی عرصه‌ها افزایش یابد، اعم از تولید صنعتی، کشاورزی، دامی، تولید علمی و تولید در عرصه‌های مختلف، اصلاح و کارآمد ساختن سیستم توزیع عادلانه و نیز کاهش مصرف به فرهنگ ملی تبدیل شود.
12ـ عزم ملی در مصرف کالاهای داخلی: اهتمام به مصرف کالاهای داخلی مهم‌ترین راز و رمز تحقق تولید ملی است. بدیهی است قوای سه‌گانه به ویژه دستگاه‌ها و ادارات دولتی در سراسر کشور نقش بی‌بدیلی در این زمینه دارند. از یکسو حجم خرید آنها بسیار زیاد است و از سوی دیگر بر اساس قاعده "الناس علی دین ملوکهم"، الگوی عملی و عینی مردم قرار می‌گیرند. اگر در ادارات و وزارتخانه‌ها و قوای سه‌گانه هیچ کالای خارجی خریداری نشود، تولید ملی افزایش می‌یابد. خانواده‌ها تنها کالاهای ایرانی مصرف نمایند، افراد تنها کالای ایرانی خریداری کنند.
تولید و عدالت توزیعی
در میان صاحبان فکر و اندیشه در طول تاریخ همواره این ایده محل نزاع بوده است که تمرکز بر تولیدگرایی مانع پرداختن به عدالت اجتماعی می‌شود و ما را از مراعات عدالت در توزیع ثروت و ضرورت‌های شغلی باز می‌دارد، حتی در برخی دولت‌های جمهوری اسلامی نیز این دیدگاه غالب بوده است، لکن بررسی‌های انجام شده و نتایج به دست آمده از واقعیات اجتماعی و برخی عملکردها نشان می‌دهد پرداختن به تولید و استفاده از سرمایه‌های پویا و بالنده هیچ منافاتی با عدالت در توزیع ندارد، بلکه قدرت تولیدی و عدالت توزیعی دو بال یک اقتصاد بالنده و عادلانه و پویا هستند.
تولیدمحوری مکمل عدالت اجتماعی و عدالت توزیعی است، این بیان، تفسیر دیگری از جهت‌گیری همزمان پیشرفت و عدالت است که امام خامنه‌ای همواره بر آن تأکید داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب از عبارت "توسعه" استفاده نمی‌کنند زیرا توسعه مفهوم وجهت‌گیری سکولار و غربی دارد اما پیشرفت و عدالت را برجسته می‌سازند و مفهوم آن این است که در اندیشه مقام معظم رهبری هیچ منافاتی بین پیشرفت و تولید و عدالت وجود ندارد.
پیامدهای تولید ملی
تمرکز کشور بر تولید ملی به تقویت و تحکیم زیرساخت‌های کشور منتهی می‌شود، استقلال کشور را افزایش می‌دهد، زمینه‌ها و بسترهای اشتغال را گسترش می‌دهد و بدین واسطه می‌تواند راهکارهای منطقی و عینی برای حل معضل بیکاری قلمداد گردد، از سرمایه‌های موجود که در برخی موارد در شغل‌ها و عرصه‌های کاذب هزینه می‌گردند و معیشت مردم را به درآمدهای نامشروع آلوده می‌سازد استفاده مطلوب و بهینه صورت خواهد گرفت و مشروع‌سازی ثروت محقق می‌شود.
طبیعی است آخرین تیر در ترکش استکبار جهانی و شیطان بزرگ برای مهار انقلاب اسلامی، تحریم و فشار اقتصادی و تجاری و بانکی است. با تمرکز بر تولید ملی می‌توان کشور را از وابستگی به خارج نجات داد و در این مرحله از عمر پربرکت انقلاب اسلامی نیز استکبار جهانی را به بن‌بست کشانید.
نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران که کانون توجه ملت‌های مسلمان و مستضعفین جهان به شمار می‌روند با استانداردسازی و افزایش کیفیت کالاها و خدمات می‌توانند جهان سرخورده از نظام سرمایه‌داری ظالمانه را در عرصه اقتصادی نیز رهنمود گردد و طرحی نو دراندازد و راه جدیدی به روی بشریت بگشاید که عاری از سلطه و استثمار و چپاول‌گری باشد و اقتصادهای ملی را توانمند سازد.
در سایه همت مضاعف و کار مضاعف و توجه مضاعف به تولید ملی همه اسناد بالادستی نظام اعم از اهداف دهه پیشرفت و عدالت، چشم‌انداز بیست ساله، اهداف اقتصادی در قانون اساسی، آرمان‌های امام خمینی(ره) و افکار و تدابیر امام خامنه‌ای تحقق خواهند یافت.
از سوی دیگر سفره تولید علم در کشور پهن خواهد شد، تولیدمحوری به دانایی‌محوری و تولید دانش در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف منتهی خواهد شد، نشاط علمی در کشور افزایش می‌یابد و بدین واسطه ارتباط دانشگاه با اقتصاد و صنعت و بازار کار و سرمایه بیش از پیش تقویت می‌شود، چنین آرزویی می‌تواند ملت ایران را به قله‌های جهانی برساند.
در سایه تولیدمحوری می‌توان فقر و محرومیت را کاهش داد، آبادی و آبادانی را توسعه بخشید، شور و نشاط کار و تلاش را افزایش داد، بیکاری کاهش می‌یابد، مهارت‌های افراد افزایش می‌یابد.
یکی از آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری خارج ساختن بودجه کشور از وابستگی به نفت و اقتصاد تک‌محصولی است، با تحقق شعار تولید ملی به این آرمان نزدیک خواهیم شد، جنب و جوش زایدالوصفی در سراسر کشور برای کار و تلاش پدید می‌آید.






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91 آذر 29 توسط نوید رمضانی